Blog merupakan catatan atau
jurnal individu yang boleh mengkombinasikan teks, imej dan video. Ia merupakan salah satu teknologi baru yang
memainkan peranan yang besar dalam membentuk persekitaran penulisan. Blog merupakan jurnal di dalam talian di mana
seseorang individu dapat mengemaskini secara berterusan dengan perkataan
sendiri, idea dan pemikiran melalui perisian yang membolehkan seseorang itu
mudah untuk berbuat demikian. Keistimewaan
blog terletak pada ciri interaktifnya di mana pembaca boleh memberi komen dan
pandangan terhadap apa-apa kemasukan penulisnya.
Ketika membangunkan blog saya
cuba untuk membuat segala pautan alamat laman sesawang bagi memudahkan segala
urusan terutamanya hal-hal yang berkaitan dengan segala 'e-' yang diperkenalkan
oleh pihak Kementerian Pendidikan Melaysia bagi kegunaan guru-guru dan
murid-murid. Sebagai contoh Sistem
Pengurusan Sekolah (SSO) https://sps1.moe.gov.my/indexsso.php,
Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah https://sapsnkra.moe.gov.my/access-denied.php,
e-penyata gaji http://www.anm.gov.my/, dan
sebagainya. Apabila pautan ini dimasukkan
ke dalam laman blog saya, guru-guru tidak perlu lagi untuk mencari alamat laman
sesawang ini yang mana kadang-kadang guru tidak mengetahui cara-cara untuk
mendapatkan alamat laman sesawang yang betul atau sebenarnya. Guru-guru hanya perlu klik pada pautan dan
boleh klik mana-mana laman yang diperlukan.
Perasaan gembira akan timbul pada diri saya apabila hasil yang saya buat
dapat dimanfaatkan oleh guru-guru dan pelajar-pelajar.
Banyak perkara yang saya
pelajari semasa membangunkan blog ini. Memandangkan saya bukanlah pakar dalam
pembinaan laman web atau blog, banyak perkara saya pelajari dari isteri,
pensyarah dan juga dari youtube. Antara
pengetahuan baru yang saya pelajari seperti seperti membuat link, menu bar,
gadget, memasukkan bahan video, gambar dan sebagainya. Jika tidak ada kursus SSI3013 ini mungkin
saya tidak akan mempelajari perkara-perkara sebegini walaupun saya mempunyai asas
serba sedikit dalam pembangunan blog.
Pelbagai cabaran yang
dihadapi ketika membangunkan blog ini.
Antara cabaran yang paling ketara sekali adalah dari segi kekangan
masa. Memandangkan saya adalah Bendahari
PIBG, banyak perkara yang perlu saya selesaikan terutamanya pada hujung tahun
seperti ini. Bagi memastikan kemaskini
laman web ini berjalan dengan lancar, saya memerlukan masa yang mencukupi. Jika kemaskini dilakukan dalam keadaan yang
tergesa-gesa, pembangunan laman web atau blog menjadi tidak cantik dan orang atau
pengunjung yang melihatnya juga akan melihatnya seolah-olah sebuah laman web atau
blog yang tidak mempunyai matlamat.
Daripada sudut pendidikan,
teknologi ini dilihat sebagai mempunyai potensi untuk meningkatkan penglibatan
pelajar dan menyediakan persekitaran bagi kerjasama dan pembinaan pengetahuan. Ini kerana blog membolehkan pelajar untuk
menulis dan berkongsi pendapat mereka terhadap pelbagai isu dan mengulas
mengenai apa yang mereka telah membaca dengan pembaca dari seluruh dunia. Blog boleh dibahagikan kepada tiga jenis
iaitu:
• Blog tutor, yang boleh
digunakan oleh guru bagi menyusun kandungan kursus mata pelajarannya;
• Blog kelas, yang digunakan
oleh guru untuk mengendalikan kelas dan melibatkan pelajar; dan
• Blog pelajar, yang
digunakan oleh pelajar secara bersendirian atau berkumpulan.
Kelebihan blog yang boleh
diaplikasikan dalam pendidikan, antaranya:
• Menggalakkan pemikiran kritikal dan
analitikal;
• Menyediakan ruang dalam pemikiran kreatif dan
intuitif;
• Menggalakkan pemikiran analogi;
• Sebagai medium untuk meningkatkan akses dan
mendedahkan pelajar kepada maklumat yang berkualiti, dan
• Merupakan gabungan terbaik di dalam refleksi
secara bersendirian dan interaksi sosial.
Blog berupaya menyokong
pembelajaran aktif kerana kemampuannya menghubungkan ramai pengguna dalam
sesuatu masa. Pelajar-pelajar mengakui
bahawa penggunaan blog dapat meningkatkan pembelajaran mereka serta membantu
memahami tentang sesuatu hasil pembelajaran dengan lebih berkesan. Blog mampu meningkatkan teknik penulisan
pelajar kerana pelajar perlu berfikir dan menyusun isi-isi penting dengan
teliti supaya dapat difahami oleh pengguna blog yang lain.
Selain itu, blog juga dapat
membantu guru dan pelajar mengatasi beberapa halangan yang biasa dalam
pembelajaran secara bersemuka. Pertama
ia dapat meningkatkan motivasi pelajar untuk berbincang dan berkongsi pendapat
bersama rakan-rakan dengan lebih mudah dan menarik kerana blog membolehkan
pelajar berkongsi bukan sahaja teks, tetapi juga gambar mahupun video. Guru juga boleh mengarah pelajar untuk
melawati sesuatu laman sesawang berkaitan menggunakan pautan-pautan blog yang
sesuai bagi menjelaskan lagi sesuatu situasi yang berkaitan dengan mata pelajaran
ini. Secara tidak langsung, blog sebagai
medium pembelajaran dapat membantu pelajar supaya lebih memahami tentang isu
yang dibincangkan.
Blog juga bertindak sebagai
ruang alternatif kepada pelajar bagi melibatkan diri secara aktif untuk
menjawab soalan-soalan berkaitan topik pembelajaran. Guru akan mengemukakan soalan untuk
dibincangkan dalam blog dan pelajar akan menjawabnya dalam ruangan disediakan. Mereka juga dapat membaca dan membandingkan
jawapan mereka dengan jawapan pelajar-pelajar lain atau memberikan komen atau
ulasan terhadap jawapan tersebut.
Pembelajaran
secara kolaboratif di alam maya mampu membantu pelajar meningkatkan pemahaman
dan pencapaian berbanding kaedah “chalk and talk” yang sinonim dengan kaedah
pengajaran dan pembelajaran. Maklum
balas yang cepat dapat mengatasi masalah kekangan masa. Guru juga tidak dapat menerangkan dengan lebih
lanjut persoalan yang diutarakan pelajar di dalam kelas. Penggunaan blog boleh mengatasi masalah ini di
mana pelajar-pelajar boleh mengutarakan soalan-soalan mereka di dalam blog yang
dikhususkan untuk kelas mereka dan guru atau pelajar lain akan menjawabnya.
Kesan daripada penggunaan blog yang boleh kita
lihat di sini ialah ia membolehkan sesuatu maklum balas dilakukan dengan pantas
tanpa perlu menunggu jawapan guru di masa pengajaran berikutnya. Guru juga boleh mempamerkan markah atau
keputusan peperiksaan pelajar di dalam blog. Cara ini membolehkan pelajar menyemak
pencapaian mereka dengan mudah seterusnya dapat meningkatkan motivasi pelajar
untuk belajar kerana mereka dapat membandingkan pencapaian mereka dengan
pelajar yang lain. Secara tidak langsung
guru dan pelajar boleh berkolaboratif bersama-sama dalam meningkatkan
pencapaian antara satu sama lain.
Kesimpulannya, blog bukan sahaja menjadi alat kolaboratif kerana struktur blog yang membolehkan kita membuat catatan dan ulasan secara individu, tetapi juga membolehkan komen dan ulasan dibuat dalam bentuk berkumpulan. Ciri ini menyebabkan blog berpotensi sebagai medium untuk menggalakkan proses sosio-konstruktivis dalam situasi pengajaran dan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment